top of page

GABRIËLLE HOLLAAR MISSIONS

School of Biblical Studies in Amsterdam

Desk%20with%20Book_edited.jpg
Home: Welcome
Home: Blog2

The Final Countdown of DTS

Updated: Jan 5, 2020

こんにちは!Kon ni chi wa! Hello!

Wauw wat een geweldige paar maanden zijn dit geweest. Het is lang geleden dat ik wat gepost heb, maar hier komt een samenvatting van mijn laatste paar maanden. Ik zit op dit moment in het vliegtuig naar huis met tranen in mijn ogen. Want man, wat ga ik deze mensen missen. Nooit gedacht dat deze paar maanden en daarbij deze mensen zo fantastisch zouden zijn. In december twijfelde ik nog of ik wel moest gaan en ik kan mij daar nu weinig bij voorstellen. Ik heb zoveel geleerd over God en over mezelf. Hij is zoveel dichterbij gekomen en zo waardig om mijn hele leven aan te geven. Wat hebben we een liefdevolle, machtige en trouwe Vader.

Rond 5 april startte onze outreach in Kaapstad. Twee weken later vertrokken we naar Japan om vervolgens op 1 juni weer terug te komen in Kaapstad voor twee weken debrief. Om onze outreach in één woord samen te vatten: Abundance (Overvloed). Want ik heb geleerd dat op onszelf vertrouwen ons niet zoveel brengt haha. Vooral veel stress. Als Nederlanders willen we graag alle touwtjes in handen houden, maar vaak heeft God een beter plan en voorziet daarin in overvloed.We gingen van het vurige Zuid-Afrika naar Japan, een land vol talent en slimme oplossingen, extreem gastvrije en lieve mensen, maar ook mensen die lijden onder de hoge werkdruk en een gebrek aan liefde en bevestiging. Daarnaast is minder dan 1% Christen dus als je over Jezus begint weten ze niet eens over wie je het hebt. Dat zorgt voor gesprekken die heel anders zijn dan in Zuid-Afrika, waar ongeveer 80% Christen is, maar niet iedereen dit ook in praktijk brengt. Eigenlijk lijkt Japan een beetje op Nederland, en het is zeker weten totaal anders dan Zuid-Afrika.

We zijn in Japan naar drie locaties geweest, Yokohama (ten zuiden van Tokyo), Omé (ten westen van Tokyo) en Sendai (8 uur met de bus naar het noorden). We zijn op deze locaties veel bezig geweest met het opbouwen en helpen van beginnende ministries of YWAM bases. We hebben veel nieuwe Christenen mogen helpen met bijbelstudie, zondagsschool, gebed en we hebben zelfs over mensen mogen profeteren. Ook hebben we veel kunst, tekeningen en bijbels mogen uitdelen. Praten met Japanners is vaak lastig omdat ze geen Engels kunnen. We hebben worship muziek gespeeld op een plein, flyers uitgedeeld en free huggs uitgedeeld. Op deze manier konden we mensen bereiken zonder dat we Japans hoefden te praten (als we bijvoorbeeld geen vertaler hadden).



Straatfestival met de kerk in Nagoya

Outreach is zeker niet makkelijk geweest. Dat kwam vooral door de spiritual atmosphere, de spirituele omgeving (depressie, apathie, eenzaamheid, verdeeldheid), het diverse team (verschillende persoonlijkheden en culturen), en het feit dat de invulling van onze week vaak niet vaststond en dat vereiste veel creativiteit en initiatief vanuit het team. Waar we in Zuid-Afrika veel genezing, vallen in de Heilige Geest en power evangelism zagen, zagen we in Japan Christenen die in de kinderschoenen van het geloof stonden, die bemoediging en getuigenissen nodig hadden en kerken die veel kleiner en conservatiever waren. Dit was niet makkelijk voor het team en nieuwe energie en passie voor het werk dat we in Japan moesten doen was soms lastig te vinden. Daarnaast brengt werken in een team soms frustraties met zich mee.

Ik heb aan God gevraagd of Hij mij wilt laten zien wat de uitwerking van ons werk is in Japan. Het effect van gebed en bijbelstudie is soms lastig te zien als je een locatie en de mensen na een aantal weken weer achterlaat. Het komt neer op een geloof in de kracht van gebed en gesprekken en vriendschap. Toch konden we vaak ook wel de vruchten van ons werk zien. Japanners die hun leven aan God gaven, woorden die mensen aanraakten en bemoedigden, genezing en God die ons leidde naar de plekken waar gebed en een gesprek het meest nodig waren.

Daarnaast heeft God mij ook een les geleerd deze outreach: Hij voorziet. Toen we het lastig hadden met de financiën en we dachten dat alle maaltijden vanaf toen uit rijst zouden bestaan heeft God ons overspoeld met eten, aan ons gegeven vanuit allerlei hoeken. Hij maakt zich geen zorgen over geld. En uiteindelijk bleek dat wij dat ook niet hoefden te doen.

Ik wil blijven vertrouwen op Zijn voorziening, vooral met een School of Biblical Studies (SBS) in Amsterdam (https://ywamamsterdam.com/en/training/school-biblical-studies) in het vooruitzicht. Vanaf september ga ik 9 maanden de Bijbel vijf keer lezen en bestuderen. Of nouja, ik heb mij aangemeld en ben nog aan het wachten op de goedkeuring van de schoolleiding. Ik geloof dat God achter deze beslissing staat en dat Hij er een plan mee heeft. Deze school kost ongeveer 6700 euro, wat soms een groot bedrag kan lijken. Deze zomer hoop ik werk te vinden, wat mij kan helpen om een deel van het schoolgeld zelf te betalen. Toch ben ik voor een groot deel afhankelijk van giften. Als u/jij mij financieel zou willen ondersteunen zou dat mij daarom ontzettend helpen. Zie deze link. Of misschien heb je een idee voor een baan?

Nu is het eerst tijd voor het weer zien van familie en vrienden. Dat gaat weer een cultuurschok worden en vaak even slikken, maar ik heb er zin in om iedereen weer face to face te spreken. Gaat weer zo anders worden. Ik ben er goed op voorbereid tijdens debrief, maar weet je ooit hélemaal wat je kan verwachten?

Gebedspunten:

  1. Dat God de zaadjes die zijn gezaaid in Japan en Zuid-Afrika mag laten opkomen

  2. Bemoediging voor jonge Christenen in Japan

  3. Dat ik deze komende 3 maanden goed mag invullen

  4. Voor gevoelens van angst, eenzaamheid, en frustratie van DTS studenten die weer thuis komen

  5. Voor Nederland

Beneath the surface Of my anxious imagination Beckons a calmness That is found in You alone It washes over Every doubt, every imperfection Jesus, Your presence Is the comfort of my soul Here in the waiting I won’t worry about tomorrow No need to focus On the things I can’t control With You – Elevation Worship

See you all soon! 🙂

7 views0 comments
Home: Subscribe
Home: Instagram

CONTACT

  • instagram
  • facebook
Home: Contact
bottom of page