top of page

GABRIËLLE HOLLAAR MISSIONS

School of Biblical Studies in Amsterdam

Desk%20with%20Book_edited.jpg
Home: Welcome
Home: Blog2

Nog meer van hetzelfde (week 6)

Updated: Jan 5, 2020

Drie weken verder! Als ik zo mijn vorige blogpost lees zou ik veel kunnen kopiëren. Maar dat zou nogal saai zijn ;). Het is hier nog steeds erg chill en ik word nog steeds uit mijn comfortzone gedreven (a).

De afgelopen weken gingen over The Cost of Discipleship (week 3), Grace & Sonship en Biblical Overview (week 4) en The Divine Plumbline (week 5). Superfijne onderwerpen met soms ook wel z’n niet zo fijne dingetjes. Deze week gaat het over Biblical Worldview.

De week over The Cost of Discipleship werd gegeven door een Afrikaanse oom Anton en bestond uit veel one-liners en de les die bijna standaard eindigde met een ‘feestje’ met de Heilige Geest (beelden van God, mensen vallen in de Geest, samen zingen). Wat ik heb geleerd (even een gratis DTS lesje voor jullie) is dat discipelschap niet iets makkelijks is. Het is ‘messy’, je moet dingen loslaten en constant groeien/veranderen. Maar dat doe je wel met God. Je moet volledig op Hem vertrouwen.

“Where God guides, He provides.” “His will, His bill.”

De week over Grace & Sonship en Biblical Overview is tot nu toe mijn favoriet. De ochtendlessen over Grace & Sonship werden gegeven door een jonge gast die helemaal whacked was door de Heilige Geest. Zo zei hij het zelf en het betekende eigenlijk vooral dat hij super enthousiast was en af en toe gewoon helemaal overweldigd werd door de Heilige Geest en Gods aanwezigheid. Thema van de week was dus eigenlijk genade (Romeinen 5-8). Lijkt een onderwerp waar je al veel van af weet, maar het was echt geweldig. Wat voor mij vooral een belangrijke les was dat je nooit ver weg van God bent, want de Heilige Geest woont in jou. Soms voel je de aanwezigheid van God als je aan het bidden bent, maar eigenlijk ben je altijd in Gods aanwezigheid. We moeten God niet limiteren.

“You don’t need anything from the outside in, you need what is already inside of you.”

Ook heb ik geleerd dat wij uit een ziel (will, emotions, mind), lichaam en geest bestaan (1 thessalonicenzen 5:23) en dat we als Christen eigenlijk altijd de geest voorop moeten zetten. Als we onze ziel of onze ‘mind’ bijvoorbeeld voorop zetten zijn we heel kritisch en kan worship lastig zijn. Als we in plaats daarvan onze geest voorop zetten staan we veel makkelijker in contact met God. Ze zijn hier in Afrika een stuk spiritueler dus zij hebben het daar een stuk makkelijker mee. Je kan dit gelukkig bij God brengen en Hem vragen om je geest, ziel en lichaam te zegenen en om je te helpen je te laten leiden door je geest.

But whoever is united with the Lord is one with him in spirit. 1 Corinthians 6:17 NIV

De week over The Divine Plumbline was heel lastig voor mij. Naast dat ik in het begin van de week last had van buikgriep en donderdag de sterfdag was van Lydia was ik het vaak niet eens met wat de spreker zei. Hij maakte veel statements die te zwart-wit en niet in overeenstemming met de huidige psychologie waren. Daardoor verloor hij voor mij zijn geloofwaardigheid en autoriteit. Ook was ik gefrustreerd om het feit dat het bij mij soms zo moeilijk lijkt te gaan. Ik ben te kritisch en vertrouw denk ik vaak niet genoeg op God. Uiteindelijk hebben anderen wel veel aan deze week gehad. We hebben vrijdag bijvoorbeeld een dag vol ministry gehad. Mensen konden hun verhaal (over hun vaak heftige verleden) doen of bepaalde dingen opbiechten en er werd daarna voor hen gebeden. Hierdoor werden de eerste stappen gezet in vergeving en genezing.

Uiteindelijk ben ik nu mijn frustratie van de vorige week kwijt na een superfijn weekend. Met veel toffe (spirituele) mensen gepraat en dat gaf mij weer hoop en vertrouwen.

En ohja, ik ga dus op outreach naar Japan en Transkei, Zuid-Afrika! Super blij mee. Ik hoor vandaag waarschijnlijk meer over wat we daar gaan doen.

Ik kan echt iedereen een DTS aanraden. Als je denkt dat je ‘t inmiddels allemaal wel weet heb je ‘t mis. God is nog veel groter :). Ook is het tof dat je zoveel verschillende culturen en kerkstromingen leert kennen. Lekker uit je bubbel/comfortzone van Nederland.

Whoep, dit was het alweer. Ondertussen lekker Nederlandse meezingers aan het luisteren. Leef van André Hazes jr. bijvoorbeeld 😉. We brengen ze hier even wat Nederlandse cultuur bij, het nummer Pompen van Kraantje Pappie is hier favoriet. We moeten ze goed voorbereiden, want er gaat een outreach team naar Nederland! 😱😱 Ja, is nodig in Nederland ;).

Tabeeee!

7 views0 comments
Home: Subscribe
Home: Instagram

CONTACT

  • instagram
  • facebook
Home: Contact
bottom of page